Ważna kwestią związaną z rozwojem dziecka uczęszczającego do żłobka jest wspieranie samodzielności. Pomyłką, którą może popełnić opiekun, jest wyręczanie dziecka, które próbuje coś zrobić.
Dotyczy to także nauki mówienia – przerywanie maluchowi i żądanie, by powtarzał jakieś słowo, aż wymówi je poprawnie, wbrew pozorom nie jest najlepszym sposobem na naukę. Nie wyręczaj też dziecka i nie pokazuj mu, że pewne rzeczy można wykonać lepiej, to bowiem je tylko zniechęca – uzyskuje następujący komunikat: „cokolwiek zrobisz, nie będzie to wystarczająco dobre i zawsze będzie ktoś, kto zrobi to znacznie lepiej”. Z czasem dziecko przestałoby wykazywać inicjatywę, ta bowiem kojarzyłaby się jedynie z upokorzeniem. Podobny efekt można zyskać przez porównywanie malucha z rówieśnikami i krytykę. Najlepszym systemem nauki jest nagradzanie dziecka za pożądane zachowania poprzez pochwałę. Wówczas poczucie dumy staje się najlepszą motywacją.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz